Christoffer Hamer og Erik Galleberg i Temptech

Årets Hvitevare 2019/20

Under en prisutdeling forrige uke i regi av fagbladet Elektronikkbransjen håvet Temptech inn førsteplassen i kategorien «Årets Hvitevare 2019/20» med ett av sine vinskap.

Temptech, som holder til på Borgeskogen i Stokke, er en norsk hvitevareprodusent og leverandør som har spesialisert seg på vinskap. «Vi fyller 15 år i år og det var derfor ekstra stas med denne utmerkelsen», sier daglig leder i Temptech, Christoffer Hamer.

Ikke bare for feinschmeckeren
«At vi vinner i en såpass stor kategori som «Årets Hvitevare» sier også litt om at vinskap begynner å bli mer folkelig, og ikke bare for feinschmeckeren», forteller Hamer.

Prisen ble utdelt av en fagjury satt sammen av fagbladet Elektronikkbransjen. Bransjekåringen ble avholdt for 15. gang i år hvor det blir utdelt priser i en rekke ulike kategorier foran 160 bransjefolk.

Populært produkt
Produktet som stakk av med den gjeve prisen er vinskapet Copenhagen CD180SB-B. Vinskapet som har plass til hele 143 flasker er ekstra spesielt på grunn av de spesialdesignede hyllene som viser frem vinflaskene på en elegant måte. De fleste vinskap viser frem kun bunnen eller toppen på vinflasken, mens dette vinskapet viser frem hele flasken på langs med etiketten i front.

«Vinskapet har vært svært populært, både for privatpersoner men også for restauranter og vinbarer. Mange av landets restauranter og vinbarer har vinskap fra oss. For eksempel, vinbaren Vinoteket i Oslo har tre vinskap av akkurat denne typen», sier Hamer.

Store på vinskap i hele Norden
Temptech selger sine vinskap i hele Norden, samt eksport til 18 land. Hovedkontor og nordisk lager er på Borgeskogen i Stokke. «I tillegg til de som jobber på Borgeskogen har vi eget salgsteam i alle nordiske land, samt vi har ansatte i Beijing og Shunde i Kina», forteller nordisk salgssjef Armand Gustavson.

Produktene selges blant annet hos de store, nordiske elektronikk- og kjøkkenkjedene. «Bare i fjor solgte vi over 10.000 vinskap», opplyser Gustavson. Dette igjen sier noe om at vinskap begynner å bli mer og mer vanlig i nordiske hjem. «Vi har gjennom 15 år bygd oss opp og blitt Nordens ledende aktør på vinskap», fortsetter Gustavson.

«Vi har et bredt sortiment med over 60 vinskap i ulike størrelser, farger og prisklasser. De vanligste modellene er de vinskapene som kan bygges inn på kjøkkenet», forklarer Gustavson.

«Vi i Norge er heldige å ha verdens beste vinbutikk i Vinmonopolet, og kunnskapen om vin blant nordmenn har økt mye de siste årene. Vi reiser mer, og tar med oss inspirasjon hjem. Nordmenn er glad i å invitere gjester hjem til god mat og vin. Med et vinskap på kjøkkenet og muligheten til å servere vinen med riktig temperatur, hever hele opplevelsen», tilføyer markedssjefen i Temptech, Espen Lund, som også er utdannet sommelier/vinkelner.

Solid vekst
Bedriften, som har vært nominert som Gaselle bedrift i 2017, har hatt en jevn vekst de siste årene og bikket i fjor 50 mill. i omsetning. «Vi slo fjoråret tidligere i oktober, og ligger an til solid vekst også i 2019», forteller økonomisjef Carsten Andreas Foyn-Bruun.

Toppbilde: Temptechs Christoffer Hamer (f. v.) og Erik Joakim Galleberg mottok prisen under prisutdelingen. (Foto: Tore Skaar).

Les mer hos Elektronikkbransjen her >
Mer informasjon om CD180SB-B vinskapet her >

Temptech Copenhagen CD180SB-B